Ravitsemusasiantuntijan on helppo puhua
energiasta ja energiansaannista. Niin tuntuvat puhuvan nykyään myös tavalliset
kansalaiset ja moni tietää syömänsä aterian energiasisällön aika tarkasti.
Toisaalta suurin osa arvioi syödyn ruoan energiamäärää aivan väärin. Olisikin
ehkä järkevämpää kiinnittää huomiota ruoan tilavuuteen ja ruoankäyttöön.
Ympäristöllä on todella suuri vaikutus siihen, kuinka isoja annoksia syömme,
riippumatta annoksen energiasisällöstä.
Onko tässä koko totuus? |
Ruokaan
liittyvät päätökset eivät liity vain siihen mitä syömme vaan kuinka paljon syömme.
Päätämme esimerkiksi syömmekö kasvisruokaa vai liharuokaa, puoli lautasellista
vai kokonaisen lautasen. Päätöksiin siihen kuinka paljon syömme vaikuttavat
todella paljon ympäristötekijät, kuten pakkauskoot, lautasen muoto, valaistus,
vaihtoehtojen määrä ja muiden ihmisten läsnäolo.
Brian
Wansink on tehnyt suuren määrän tutkimuksia syömiskäyttäytymisestä ja
kirjoittanut muutamia kirjoja, kuten Mindless Eating: Why We Eat More Than We
Think (2006). Vuonna 2004 Wansink julkaisi kirjallisuuskatsauksen
ympäristötekijöistä, jotka vaikuttavat syödyn ruoan määrään. Tähän tekstiin olen
koonnut tutkimuksen keskeiset asiat. Tutkimustietoa on sen jälkeen tullut
todella paljon lisää, mutta vuoden 2004 kirjallisuuskatsaus on edelleen erinomainen katsaus
aiheesta. Jos et jaksa koko tekstiä lukea, voit katsoa lopussa olevasta
taulukosta vinkkejä ympäristön muuttamiseen vähemmän syömistä edistäväksi.
Syömis- ja ruokaympäristö
Ympäristö
voidaan jakaa syömisympäristöön ja ruokaympäristöön. Syömisympäristöllä
tarkoitetaan ympärillä olevia asioita jotka liittyvät ruokaan, mutta eivät
suoranaisesti ole ruokaa. Syömisympäristöön kuuluvat tunnelma, syömisen tai
ruoan saatavuuden eteen tehtävä työ, syöminen seurassa ja sosiaaliset aspektit
sekä keskittymistä häiritsevät asiat. Ruokaympäristöön taas kuuluvat asiat,
jotka vaikuttavat suoraan siihen, miten ruoka on tarjolla. Siihen kuuluvat
ruoan saatavuus/näkyvyys, ruoan rakenne ja tarjonnan monipuolisuus, pakkaus- ja
annoskoot, mahdolliset ruokavarastot sekä astioiden muoto.
Molemmat
ympäristöt vaikuttavat yhdessä syödyn ruoan määrään. Esimerkiksi illallinen
ystävien kanssa voi lisätä syödyn ruoan määrää, koska ateriointi kestää
keskimääräistä pidempään. Joku ystävistä voi myös esimerkiksi tilata tai olla
tilaamatta jälkiruokaa, mikä voi vaikuttaa toisten päätöksiin. Myös illallisen
vaatima sosiaalinen aktiivisuus voi häiritä syödyn ruoan määrän tarkkailua.
Toinen hyvä esimerkki on suomalainen joulu. Useimmat syövät joulun aikaan
tavallista enemmän, koska syömistapahtumat kestävät pitkään ja ne tapahtuvat
perheen ja ystävien seurassa, ruokaa jää usein yli jolloin se on helposti
saatavilla, minkä lisäksi ruoka on aseteltu yleensä houkuttelevasti tarjolle ja
sitä on paljon. Kaikki tekijöitä, jotka voivat lisätä syödyn ruoan määrää.
Syömisympäristön vaikutukset
Syömisympäristö
koostuu tekijöistä, jotka eivät suoranaisesti ole ruokaa, mutta vaikuttavat
ruokahaluumme monella tavalla. Hyvä esimerkki on lämpötila, joka vaikuttaa
syödyn ruoan määrään. Kylmällä ilmalla energiantarve lisääntyy, mikä
vaikuttaa suoraan syödyn ruoan määrään. Lämpimässä taas nesteen tarve
lisääntyy, mikä vaikuttaa juomisen määrään.
Valaistus
vaikuttaa siihen, kuinka pitkään viivymme ravintolassa tai muussa
syömisympäristössä. Pikaruokaravintolan kirkas valaistus ei houkuttele jäämään
ravintolaan pitkäksi aikaa, kun taas lämmin valaistus kuten kynttilänvalo
houkuttelevat jäämään esimerkiksi jälkiruoalle. Himmeä valaistus näyttäisi
vähentävän itsetietoisuutta, mikä voi lisätä syömistä etenkin muiden seurassa. Joku
on voinut kiinnittää huomiota McDonaldsin uusittuun, rauhallisempaan ilmeeseen
Suomessa. Kyse ei varmasti ole sattumasta, vaan asiakkaiden halutaan todennäköisesti
pysyvän ravintoloissa pidempään.
Esimerkki syömisympäristöstä, joka vaikuttaa syömiseen. |
Hajut
voivat lisätä tai vähentää syömistä. Paha haju voi vähentää syömistä, mutta
hyvä haju ei välttämättä sitä lisää. Se johtuu siitä, että hajuihin totutaan
nopeasti (aistispesifinen kyllääntyminen).
Musiikki
näyttäisi lisäävän syömistä, oli musiikki rauhallista tai nopeatempoista.
Rauhallinen musiikki hidastaa syömistä ja pidentää aterian kestoa, mikä voi
lisätä syödyn ruoan määrää. Nopeatempoinen musiikki taas voi olla
epämiellyttävää ja johtaa siihen, että ihmiset haluavat tilanteesta nopeasti
pois, mikä johtaa hotkimiseen ja ylensyöntiin. Tässä voidaan taas verrata
pikaruokaravintolaa illallisravintolaan: pikaruokaravintolassa soi usein radio
tai nopeatempoinen musiikki, kun taas illallisravintolassa soi rauhallinen
musiikki. Syömistapahtumat poikkeavat toisistaan näissä ravintoloissa usein suuresti toisistaan.
Syömisen
helppous lisää syömistä ja on yksi eniten syödyn ruoan määrään vaikuttavista
tekijöistä. Se myös usein määrittää sen, mitä ruokaa suositaan. Kahviloissa ja
ruokaloissa tehdyt tutkimukset osoittavat, että ihmiset syövät enemmän jäätelöä
kun pakastimen kansi on auki. Maidon kulutus lisääntyy kun maitoastia on
lähellä ruokailutilaa ja veden kulutus lisääntyy kun ruokapöydällä on
vesikannu. Lihavat henkilöt käyttävät kiinalaisissa ravintoloissa mieluummin
haarukkaa ja veistä kuin syömäpuikkoja, koska haarukan ja veitsen käyttö vaatii
vähemmän vaivaa. Työpöydälle asetettu suklaa lisää suklaan syömistä verrattuna
siihen, että suklaa on kahden metrin päässä. Mielenkiintoista on myös se, että
ihmiset syövät vähemmän, jos ruoka on useammassa suljetussa astiassa kuin jos
ruoka on yhdessä suuressa astiassa. Se voi johtua siitä, että pienet pakkaukset
toimivat mielelle ikään kuin pysähdyspaikkoina, jotka kannustavat miettimään
haluaako jatkaa syömistä.
Sosiaalinen
aspekti on tärkeä osa syömisen säätelyä. Syömien muiden ihmisten seurassa
vaikuttaa suuresti siihen, kuinka paljon syömme. Yleensä syödyn ruoan määrä
lisääntyy tuttujen ihmisten seurassa, koska tunnemme olomme rentoutuneemmaksi
ja syömistapahtuma on mukavampi. On tutkittu, että toisen ihmisen seurassa
syödyn ruoan määrä lisääntyy 33 %, kun taas seitsemän tai useamman ihmisen
seurassa syödyn ruoan määrä lisääntyy jo 96 % eli kaksinkertaistuu. Toisaalta kun
seura koostuu vieraista ihmisistä, vähenee syödyn ruoan määrä etenkin
tilanteissa, joissa olemme hyvin tietoisia itsestämme, kuten ensitreffeillä tai
työhaastattelussa. Seurassa syöminen voi johtaa myös siihen, että seuran
jäsenet syövät suunnilleen yhtä paljon. Joka tapauksessa toisten syömisen
tarkkailu vaikuttaa suuresti syödyn ruoan määrään.
Tuttu seuraa lisää usein syödyn ruoan määrää. |
Häiritsevät
tekijät, kuten lukeminen tai television katselu voivat lisätä syödyn ruoan
määrää. Se voi johtaa syömisen aloittamiseen tai lopettamiseen tai syödyn ruoan
määrän tarkkailun puutteeseen. Syömisen kesto voi pidentyä esimerkiksi
televisio-ohjelman vuoksi: on tutkittu, että ihmiset lopettavat syömisen usein
silloin, kun ohjelma loppuu. Syöminen voi siis jatkua vain sen vuoksi, että
ohjelma jatkuu. Toisaalta syöminen voidaan aloittaa silloin kun tietty
tapahtuma, esimerkiksi televisio-ohjelma alkaa, koska se on yhdistetty
syömiseen. Muistisairaille tehdyssä tutkimuksessa potilaat söivät toisen täyden
aterian vain 10–30 minuuttia edellisen aterian jälkeen, kun heille sanottiin,
että on ruoka-aika. Myös syödyn ruoan määrän tarkkailu on vaikeaa, kun
keskittyminen on jossain muualla. Eräässä tutkimuksessa pelkkä luetun tarinan
kuunteleminen samaan aikaan syömisen kanssa lisäsi syömistä 15 %.
Ruokaympäristö
Ruokaympäristöön
kuuluvat suoraan ruokaan liittyvät asiat, kuten pakkauskoot, astiat ja ruoan saatavuus.
Jo ruoan näkeminen tai haistaminen voi aiheuttaa suunnittelematonta syömistä.
Tätä on tutkittu suklaalla, jota syötiin läpinäkyvästä astiasta 46 % enemmän
kuin läpinäkymättömästä. Myös läpinäkyvään kääreeseen käärittyä leipää syödään
enemmän kuin läpinäkymättömään kääreeseen käärittyä. Pelkkä ruoan näkeminen tai
haistaminen voi siis lisätä nälkää, mikä näkyy tutkimuksissa ilmoitettuna nälän
tunteena ja syljen erittymisen lisääntymisenä. Tähän liittyy hormonien, mm.
mielihyvähormoni dopamiinin erittymisen lisääntyminen. Joillekin
lisääntyneeseen nälkään riittää pelkkä ruoan ajattelu. Nykyisin ruoka tulee
internetissä jatkuvasti esille ja somessa jaetaan innolla ruokakuvia, mikä
vaikuttaa varmasti nälän tuntemuksiin.
Joko tuli nälkä? |
Suuri
tarjonta lisää selvästi syödyn ruoan määrää. Kolmen jogurttilajitelman
tarjoileminen yhden sijaan lisäsi kulutusta 23 %. Kun koehenkilöille annettiin
M&M -karkkeja kymmenessä eri värissä seitsemän sijaan, he söivät
keskimäärin 43 % enemmän. Huomionarvoista on, että eriväriset karkit maistuivat
kaikki samalta.
Hyvässä
värijärjestyksessä olevia erivärisiä karkkeja syötiin 69 % enemmän kuin
sekaisin olevia karkkeja. Tämä kielii siitä, että valikoimaa ei tarvitse edes
olla enemmän, vaan valikoiman järjestäytyneisyys vaikuttaa syödyn ruoan
määrään. Kuluttajan kannalta tämä on tärkeä tieto, koska se voi auttaa järjestämään
oman kodin ruokaympäristöä oikeaan suuntaan. Esimerkiksi jääkaapissa olevien
ruokien järjestely voi auttaa vähentämään syömistä.
Pakkauskoko
ja annoskoko voivat lisätä syömistä. Tuotteiden tuplaantunut pakkauskoko lisää
kulutusta yleensä n. 20-45 % tuotteesta riippuen. Kulutus voi lisääntyä jopa
niiden ruokien kohdalla, joita henkilö ei pidä maukkaina. Esimerkiksi kaksi
viikkoa vanhaa popcornia syötiin kolmannes enemmän isosta pakkauksesta kuin
keskikokoisesta. Tuotteiden energiatiheys ei näytä vaikuttavan syödyn ruoan
määrään kovinkaan paljon, vaan syötyä ruokaa hahmotetaan paremmin sen
tilavuuden perusteella. Näyttäisi siltä, että isot pakkaus- ja annoskoot
lisäävät implisiittisesti (alitajunnan kautta) kuvaa siitä, kuinka paljon ruokaa
on sopivaa syödä.
Näyttäisi
siltä, että jos ruokaa on varastoituna paljon esimerkiksi ruokakaappiin,
lisääntyy sen kulutus todella paljon. Eräässä tutkimuksessa erilaisia ruokia
oli tutkimushenkilöiden kotona joko 12 tai 4 kappaletta. Kun henkilöitä
seurattiin, huomattiin että kun ruokia oli ”jemmassa” suuria määriä, syötiin
niitä yli kaksi kertaa nopeammin kuin silloin, kun ruokia oli vähemmän.
Isot lautaset, isompi annos. |
Astioiden
koko vaikuttaa joka päivä suuresti siihen, miten ruokamääriä hahmotetaan.
Päivän aikana syödystä energiasta n. 70 % syödään astioita apuna käyttäen.
Astioiden koko auttaa hahmottamaan, kuinka paljon ruokaa ja juomaa niihin
tulisi laittaa. Esimerkiksi korkeaan mutta kapeaan lasiin laitetaan yleensä
vähemmän nestettä kuin matalaan mutta leveään lasiin. Painonhallintaleirillä
olleet nuoret laittoivat matalaan lasiin 88 % enemmän mehua kuin korkeaan
lasiin. Samanlaisen virheen tekivät kokeneet baarimikot, jotka
laittoivat matalaan lasiin neljänneksen enemmän väkevää alkoholijuomaa kuin
korkeaan lasiin. Sama ilmiö toistuu lautasten, kulhojen ja aterimien kohdalla.
Ison lusikan käyttö johti siihen, että terveyskeskuspotilaat annostelivat
itselleen yskänlääkettä viidenneksen liikaa. Astioita käytetään siis vihjeenä
siitä, kuinka paljon ruokaa tulisi annostella ja syödä.
Lopuksi
Teemme
jatkuvasti pieniä päätöksiä syömisen suhteen. Suurin osa niistä tapahtuu
tiedostamatta, emmekä pysty vaikuttamaan niihin vaikka tiedostaisimmekin ne.
Esimerkiksi astioiden koko vaikuttaa annostelukokoihin vaikka tiedämme ”korkean
lasin” ilmiöstä. Isot pakkauskoot antavat meille vihjeen siitä, että on sopivaa
syödä enemmän, vaikka olisimme kylläisiä. Seurassa syöminen ja paikka
vaikuttavat syömiseen. Siitä huolimatta on ihmisiä, joiden paino pysyy vuodesta
toiseen samana, mikä on hätkähdyttävä näyte elimistön kyvystä säädellä
energiansaantia. Jos kuitenkin haluat vaikuttaa omaan syömis- ja
ruokaympäristöön, voit lukea vinkkejä alla olevasta taulukosta.
Syömis- ja ruokaympäristö ja miten niihin voi vaikuttaa. |
Kuvat 1-3 ja 5: Flickr / Creative Commons
Lähde:
Wansink B. Environmental factors that increase the food intake and
consumption volume of unknowing consumers. Annu Rev Nutr
2004;24:455-79.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti